....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Friday, November 28, 2014

merarik dari kisah ceramah dalam youtube

assalamualaikum dan selamat pagi...

pada hari ini, setelah tiga hari mendengar kuliah-kuliah agama dari you tube yang di sampaikan oleh ustaz-ustaz ilmuan, IR, dan ustaz budak dapatlah saya simpulkan pelbagai kisah yang menarik dan melucuan.. saya suka penyampaian ustaz yang tidak terlalu direct dengan pengisian dan saya lebih suka sekiranya di selangi dengan kisah2 lucu yang tersirat dengan nasihat dan pengajaran.

kisah pertama, dalam ceramah 'dosa dalam kehidupan oleh ustaz Abdullah Khairi... saya suka ustaz Khairi ni sebab selalu pun bila dia mulakan satu ceramah ustaz akan perkenalkan diri terlebih dahulu.. dengan menerangkan maksud apa ada pada nama itu, yang buat saya tergelak sebab antonasi suara ustaz ni memang sangat lantang 'Abdullah' mean Hamba Allah dan "khairi" mean Baik.. so kata ustaz tu hamba Allah yang paling baik di dunia ni Dialah.. hehe memang ustaz ni baik pun kalau tak macam mana boleh jadi orang soleh.

antara kisah yang di sampaikan oleh ustaz kisah lebih di kongsikan pengalaman dia ketika mengajar di salah sebuah sekolah,, so ndak palah biasalah tu kadang2 tajuk ceramah hanya pada banner tapi pengisian lebih kepada perkongsian ilmiah secara umum dan pengalaman dan kutipan-kutipan dari sirah nabi zaman dahulu yang boleh diaplikasikan dalam kehidupan kita di dunia.

saya tertarik dengan satu kisah yang di kongsikan oleh ustaz abdullah khairi, tentang seorang pelajarnya itu yang kini menjadi seorang hamba yang berguna. kisah nya begini... seorang mudir sekolah memberi tahu kepada ustaz tu yang salah seorang daripada murid dalam kelas yang bakal dia didik adalah seorang ahli gengster, pokoknya paling nakal la.. macam yang ustaz selalu sebut "kuwang hajo".. so masa ustaz tu masuk dalam kelas tu, ustaz tu rasa cuak juga.. tapi bijaknya ustaz ni dia baca lah seotong ayat dalam al-quran. nak tahu apa ayat tu kena lah tonton video tu.. haha tapi apa yang saya ingat ustaz tu suka kongsi untuk baca surah Yusuf ayat ke 4. sebab dalam makna ayat tu pun moga hanya kuasa Allah sahaja boleh lembutkan hati orang tu.. yang kisah mimpi nabi yusuf melihat bintang. kamu baca sendiri ya...

sambung kisah budak tadi tu, so lepas ustaz ustaz tu baca doa penenang tu satu kelas senyap, dan seorang murid berdiri dan mengutamakan ucapan assalam, namun seorang murid yang masih duduk sambil kaki di naikkan di atas meja. oleh kerana perasaan bengan ustaz melebihi segalanya, ustaz pun terlupa pesanan daripada shbtnya sebelum mendidik kelas tersebut. lalu ustaz pun melulu ke arah budak tersebut. "ewah2.. kamu berdiri" kata ustaz. murid lelali itu buat don't know jak... "ustaz pun berkeras juga dalam hati await "kuwang hajo sangat budak ni". last last murid tu hampir menumbuk muka ustaz tu, tapi malangnya budak tu terlebih dahulu terkena penumbuk sulung ustaz. terpelantinglah budak tu, murid tu tak puas hati "apa punya ustaz ni boleh pulak tumbuk student tak padan dengan taitle ustaz ni" monolog murid2.. lalu murid yg gengster tu melayangkan flying kick ke arah ustaz tapi dengan ketangkasan ustaz itu terlebih dahulu kaki ustaz terkena budak tu... maka budak tu buat protes sepanjang ustaz mengajar dalam kelas murid tu buat halnya sendiri.. tiap kali ustaz masuk kelas jak murid tu tidur, kalau tidur jak murid tu ustaz pun masuk kelas tu. sampailah budak hbis kelas bersama ustaz.

setelah 5 tahun berlalu tiba-tiba.. ustaz menerima satu panggilan yang tidak di kenali.. ustaz sambut dan terkejut, dek kerana suara keras diseberang talian... "assalamualaikum ustaz!!!" kata suara tu,, ustaz pun automatik meninggikan suara "walaikumsalam sapa ni!!) "tak kan ustaz tak kenal kot siapa saya, yang ustaz tedang masa kat sekolah dulu" kata suara tu.."owh kamu .... suara tak berubah ya" kata ustaz.. "ya saya lah.... ustaz saya nak ucapkan terima kasih kat ustaz kalau bukan ustaz tendang saya masa kat sekolah dulu saya tidak mungkin akan jadi hamba yang baik sekarang ni dan dapat sambung pelajaran ke perancis" kata suara tu dengan kesayuan.. "alhamdulillah.. hidayah itu milik Allah, syukurlah kalau kamu dah berubah" balas ustaz tu dalam talian..

pastu bley pula ustaz tu cakap kat audience "ha siapa nak berjaya sampai ke prancis macam anak muridnya tu mai kedepan ustaz bagi penangan".. hahhahahah.. dan banyak lah adegen dan kisah menarik usaz tu kongsi.. apa yang ingin saya kongsi bersama daripada ceramah ustaz tu.. hidup kita ni perlu ada visi sebab tanpa visi kita tak tahu nak menjadi apa sbgai contoh nak jadi orang yang berjaya, perlu dari sekarang untuk pasakkan visi dengan menyenaraikan langkah-langkah ke arah visi tersebut, tidak putus asa dalam menuntut ilmu, berbaik sangka dengan orang lain, pergantungan kepada Allah.. doa senjata orang yang beriman,...


No comments:

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium