....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Friday, November 28, 2014

kaitan suasana yang di sukai dengan personaliti


pintu 1 melihat laut terbentang luas...kebebasan, iaitu mewakili sikap kebebasan. anda merupakan seseorang yang sukakan kebebasan. anda memerlukan ruang dan masa untuk melakukan sesuatu perkara mengikut aduan tersendiri. anda adalah jenis yang suka berdikari dan suka melawan tetapi bagi anda pergaduhan bukanlah sesuatu yang bijak. anda sukar untuk menerima seseorang atau sesuatu yang baru. Tekanan adalah perkara yang anda benci kerana anda suka menikmati kehidupan.

pintu 2 melihat pokok2 dan daun2 kehijauan, yang membawa maksud individualiti. anda jenis yang suka bergerak secara bersendirian. suka memerhati, berfikir dan menyelesaikan perkara yang bermain di benak fikiran and. anda seorang unik dan mempunyai perspektif yang mendalam dalam sesuatu perkara. anda melihat dunia dalan cara yang unik, dan orang sekeliling anda boleh bermanfaat darinya. anda seorang 'loner' tetapi anda boleh menjadi rapat dengan seseorang tetapi ia akan mengambil sedikit masa.

pintu 3, melihat pokok bermusim yang mengeluarkan warna yang berlainan.. seperti pohon2 autum dan sakura, iaitu bermakna kamu sukakan warna warni. berwarna warni hidup anda penuh dengan keceriaan kerana anda adalah seorang yang ceria. anda suka berinteraksi dan orang sekitar anda senang untuk berinteraksi dengan anda. anda suka memulakan perbualan, dan bertanya banyak soalan, sifat ingin tahu anda yang tinggi menyebabkan anda belajar lebih dari orang lain. anda seorang yang cerdik dan dalam masa yang sama lucu. anda akan berfikir lebih bagi memastikan orang sekeliling anda dipenuhi dengan gelak ketawa.

pintu 4, melihat bangunan2 dahulu kala, bangunan yang unik rekaannya yang membawa makna menarik. anda akan menjalani kehidupan yang menarik dan juga mencabar! anda selalu melihat kehadapan di dalam hidup. biasanya, apabila tiba masa untuk membuat keputusan, anda akan mmbuat keputusan tanpa berfikir panjang, tapi biasanya semua keputusan yang anda buat adalah sentiasa menjadi. peraturan, adalah perkara yang kurang disenangi oleh anda dan dalam masa yang sama anda adalah seorang yang 'careless'. anda seorang yang spontan dan suka mencari keseronokan.

pintu 5, melihat tebing laut dan sungai yang di penuhi dengan pokok2 yang menghijau yang membawa makna kedamaian. kedamaian dan keamanan antara perkara yang dipentingkan oleh anda. selain itu, anda juga seorang 'low-maintainnance' anda tidak suka diganggu / dihalang. apabila tiba masa untuk membuat keputusan, anda akan mengambil keputusan yang paling mudah sekiranya boleh. anda tidak suka membebankan diri anda. orang disekeliling anda akan merasa sokongan yang anda berikan kerana anda seorang yang 'suppotive' anda terkenal sebagai seorang yang konsisten dan juga seorang yang melihat sesuatu secara menyeluruh.

pintu 6, melihat salji dan berada di kawasan yang sejuk... penuh dengan ais kalau boleh nak jumpa dan bersama olap(frozen) iaitu suasana sunyi dan tenang.  anda sukakan keadaan yang sunyi dan tenang. anda boleh menghabiskan masa secara berseorangan tanpa merasa sunyi. anda ingin mengerti kesemua aspek yang timbul di dalam kehidupa anda. setiap perkara yang anda lakukan mempunyai sebab dan anda sudah berfikir dahulu sebelum membuat sesuatu perkara. kawasan yang dipenuhi orang ramai akan dielakkan oleh anda tetapi bukan bermakna anda tidak bersosial. anda mementingkan perhubungan yang sejati dan suka berinteraksi secara berdua-duaan. 

merarik dari kisah ceramah dalam youtube

assalamualaikum dan selamat pagi...

pada hari ini, setelah tiga hari mendengar kuliah-kuliah agama dari you tube yang di sampaikan oleh ustaz-ustaz ilmuan, IR, dan ustaz budak dapatlah saya simpulkan pelbagai kisah yang menarik dan melucuan.. saya suka penyampaian ustaz yang tidak terlalu direct dengan pengisian dan saya lebih suka sekiranya di selangi dengan kisah2 lucu yang tersirat dengan nasihat dan pengajaran.

kisah pertama, dalam ceramah 'dosa dalam kehidupan oleh ustaz Abdullah Khairi... saya suka ustaz Khairi ni sebab selalu pun bila dia mulakan satu ceramah ustaz akan perkenalkan diri terlebih dahulu.. dengan menerangkan maksud apa ada pada nama itu, yang buat saya tergelak sebab antonasi suara ustaz ni memang sangat lantang 'Abdullah' mean Hamba Allah dan "khairi" mean Baik.. so kata ustaz tu hamba Allah yang paling baik di dunia ni Dialah.. hehe memang ustaz ni baik pun kalau tak macam mana boleh jadi orang soleh.

antara kisah yang di sampaikan oleh ustaz kisah lebih di kongsikan pengalaman dia ketika mengajar di salah sebuah sekolah,, so ndak palah biasalah tu kadang2 tajuk ceramah hanya pada banner tapi pengisian lebih kepada perkongsian ilmiah secara umum dan pengalaman dan kutipan-kutipan dari sirah nabi zaman dahulu yang boleh diaplikasikan dalam kehidupan kita di dunia.

saya tertarik dengan satu kisah yang di kongsikan oleh ustaz abdullah khairi, tentang seorang pelajarnya itu yang kini menjadi seorang hamba yang berguna. kisah nya begini... seorang mudir sekolah memberi tahu kepada ustaz tu yang salah seorang daripada murid dalam kelas yang bakal dia didik adalah seorang ahli gengster, pokoknya paling nakal la.. macam yang ustaz selalu sebut "kuwang hajo".. so masa ustaz tu masuk dalam kelas tu, ustaz tu rasa cuak juga.. tapi bijaknya ustaz ni dia baca lah seotong ayat dalam al-quran. nak tahu apa ayat tu kena lah tonton video tu.. haha tapi apa yang saya ingat ustaz tu suka kongsi untuk baca surah Yusuf ayat ke 4. sebab dalam makna ayat tu pun moga hanya kuasa Allah sahaja boleh lembutkan hati orang tu.. yang kisah mimpi nabi yusuf melihat bintang. kamu baca sendiri ya...

sambung kisah budak tadi tu, so lepas ustaz ustaz tu baca doa penenang tu satu kelas senyap, dan seorang murid berdiri dan mengutamakan ucapan assalam, namun seorang murid yang masih duduk sambil kaki di naikkan di atas meja. oleh kerana perasaan bengan ustaz melebihi segalanya, ustaz pun terlupa pesanan daripada shbtnya sebelum mendidik kelas tersebut. lalu ustaz pun melulu ke arah budak tersebut. "ewah2.. kamu berdiri" kata ustaz. murid lelali itu buat don't know jak... "ustaz pun berkeras juga dalam hati await "kuwang hajo sangat budak ni". last last murid tu hampir menumbuk muka ustaz tu, tapi malangnya budak tu terlebih dahulu terkena penumbuk sulung ustaz. terpelantinglah budak tu, murid tu tak puas hati "apa punya ustaz ni boleh pulak tumbuk student tak padan dengan taitle ustaz ni" monolog murid2.. lalu murid yg gengster tu melayangkan flying kick ke arah ustaz tapi dengan ketangkasan ustaz itu terlebih dahulu kaki ustaz terkena budak tu... maka budak tu buat protes sepanjang ustaz mengajar dalam kelas murid tu buat halnya sendiri.. tiap kali ustaz masuk kelas jak murid tu tidur, kalau tidur jak murid tu ustaz pun masuk kelas tu. sampailah budak hbis kelas bersama ustaz.

setelah 5 tahun berlalu tiba-tiba.. ustaz menerima satu panggilan yang tidak di kenali.. ustaz sambut dan terkejut, dek kerana suara keras diseberang talian... "assalamualaikum ustaz!!!" kata suara tu,, ustaz pun automatik meninggikan suara "walaikumsalam sapa ni!!) "tak kan ustaz tak kenal kot siapa saya, yang ustaz tedang masa kat sekolah dulu" kata suara tu.."owh kamu .... suara tak berubah ya" kata ustaz.. "ya saya lah.... ustaz saya nak ucapkan terima kasih kat ustaz kalau bukan ustaz tendang saya masa kat sekolah dulu saya tidak mungkin akan jadi hamba yang baik sekarang ni dan dapat sambung pelajaran ke perancis" kata suara tu dengan kesayuan.. "alhamdulillah.. hidayah itu milik Allah, syukurlah kalau kamu dah berubah" balas ustaz tu dalam talian..

pastu bley pula ustaz tu cakap kat audience "ha siapa nak berjaya sampai ke prancis macam anak muridnya tu mai kedepan ustaz bagi penangan".. hahhahahah.. dan banyak lah adegen dan kisah menarik usaz tu kongsi.. apa yang ingin saya kongsi bersama daripada ceramah ustaz tu.. hidup kita ni perlu ada visi sebab tanpa visi kita tak tahu nak menjadi apa sbgai contoh nak jadi orang yang berjaya, perlu dari sekarang untuk pasakkan visi dengan menyenaraikan langkah-langkah ke arah visi tersebut, tidak putus asa dalam menuntut ilmu, berbaik sangka dengan orang lain, pergantungan kepada Allah.. doa senjata orang yang beriman,...


Tuesday, November 4, 2014

10 sifat Manusia

sifat-sifat ini yang tercatat dalam al-quran
  1. Manusia perlukan ILMU. Jika tidak manusia akan jadi jahil
  2. manusia perlukan AMALAN. Jika tidak manusia akan rugi
  3. manusia perlukan KESABARAN. jika tidak manusia akan terburu-buru
  4. manusia perlukan KETAATAN. jika tidak manusia suka akan berbantah-bantahan
  5. manusia perlukan USAHA. jika tidak manusia akan berada dalam kesusaha
  1. manusia perlukan SEMANGAT. jika tidak manusia akan suka mengeluh
  2. manusia perlukan HARAPAN. Jika tidak manusia akan putus asa
  3. manusia perlukan PERINGATAN. jika tidak manusia akan lalai
  4. manusia perlukan UKHUWAH/ KASIH SAYANG. Jika tidak manusia akan pentingkan diri sendiri/bakhil
  5. manusia perlukan UNDANG-UNDANG. Jika tidak manusia akan melampaui batas

P E R I S T I W A 10 Muharram

sedikit perkongsian walaupun dah berlalu 10 Muharram, 10 Muharram ini terlalu banyak peristiwa yang terjadi pada 10 Muharram, Baru lepas dengar siaran ulangan ikim.fm tentang ada apa dengan 10 muharram

1. ada perawi mengatakan bahawa 10 Muharrram adalah hari manusia di ciptakan. hari jadi manusia bukan Nabi Muhammad SAW

2. 10 Muharram - hari Firaun membebaskan manusia. Maka orang yahudi berpuasa pada hari itu. memandangkan kita umat islam juga merupakan umat Nabi Musa, maka Rasulullah bersabda ; kita sebagai umat islam, lagilah kena berpuasa pada pada 10 Muharram. tetapi untuk membezakan amalan kita dengan orang yahudi, maka kita akan berpuasa pada 9 & 10 Muharram atau 10 & 11 Muharram.

3. 10 Muharram juga hari Allah lepaskan Nabi Yunus dari mulut ikan Nun. Setelah nabi Yunus berputus asa daripada umatnya. Jadi dalam soal berdakwah, tidak boleh berputus asa.


Monday, November 3, 2014

selamat berpuasa di Bulan Muharram 1436H

by:Kamikaze

coretan ku di 10 muharram 1436H

sambutan hari lahir penyelia ku di Jabatan Perangkaan Tawau 


Aktiviti Tambahan jika tiada tugas so, kemas bilik file lah jawabnya


yang ni aktiviti tiap2 hari mesti ada, Selfiieee jua lah .. nampak sangat santai kan kat dalam Office ni.. cam ni lah kalau busy, busy sangat smpai tak menyempat nak tegur-tegur rakan sekerja, tp kalau time free jak erm bawalah novel setebal mana habis juga di baca ..


love all my Friend
- Ziema @ Sima
- Erni @ Olap
- Mirasty @ Miras
- Azliyana @ Nang

Friday, June 20, 2014

sahabat

sahabat

Duhai sahabat...
Cinta itu di dalam hati...
kita mempunyai sebuah rumah...
Rumah itu sentiasa dikunjungi tetamu...
Ada yang baik dan ada yang buruk.
Terkadang rumah itu cantik apabila kita kemaskan,
kita hiaskan dengan perabot KETAKWAAN,
diwarnai indah dengan warna-warna KEIMANAN
bahkan menjadi perhatian jika dilengkapi dengan kelengkapan ILMU pengetahuan.
Tetamu yang baik hadir menambah perabot rumah mu, wahai kawanku...
Dia mengindahkan lagi warna pada dinding hatimu bahkan sentiasa mengajak memenuhi rumahmu dengan kelengkapan ILMU...

Dan ketahuilah duhai sahabatku...
Tetamu burukmu hanya ingin mencuri perabotmu,
merosak dinding hatimu dan melenyapkan kelengkapanmu
sehingga rumahmu roboh dan kau sendiri ditelan bumi kemaksiatan...
Suatu hari, bayu lembut menyapa telingamu,
mengkhabarkan tentang tetamu yang bernama CINTA ingin bertandang ke rumahmu...
Dan berhajat tinggal di dalam kamar hati mu...

Kau gembira mendengarkannya...
Maka tatkala sang CINTA sampai di hadapan pintu rumahmu...
Apa yang akan kau lakukan ???
menerimanya sedangkan rumah mu bersepah tak terurus ???
Dengan perabot TAKWA yang reput dan sudah lapuk tak diganti,
dan warna-warna IMAN yang luntur tak diperbaharui...
Dan hiasan kelengkapan ILMU yang masih belum mencukupi ???
Sekalipun hatimu berat...

Pintalah sang CINTA itu pulang...
Beritahulah kepadanya... :
Maafkan aku...
Aku masih belum bersedia untuk menerima kau sebagai tetamuku...
Kerana...
Aku ingin menggantikan perabot TAKWA ku kerana ia sudah reput tak bermaya...
Agar TAKWA ku mengingatkan aku agar aku mencintaimu tanpa melupai PENCIPTA ku,
yang Maha Pengasih...

Dan kau sendiri selesa beristirehat di dalam hatiku...
kerana aku ingin memperbaharui warna IMAN pada dinding rumah (HATI)ku...
Agar hilanglah gelisahmu,
reduplah hatimu dan tenanglah jiwamu saat kau memandang
warna-warna IMAN yang indah berseri...
Terang dan menerangi...
Kerana aku ingin menambah segala kelengkapan dan hiasan ILMU dalam rumahku...
Agar kau selesa baring atas hamparan permaidani HARTA ku
dan kau selesa dengan tutur bicara HIKMAH ku...

Kau tahu wahai CINTA ???
Kerana setelah aku menerima mu sebagai tetamu ku...
AKU TAK AKAN BIARKAN KAU KELUAR DARI RUMAHKU BUAT SELAMANYA.....

Duhai sahabat..
... Sungguh cinta itu indah,
Namun ia adalah satu anugerah apabila kita sudah mampu dan bersedia...
Tetapi bagi pelajar macam kita ???
Cinta itu biasanya hanyalah musibah...

Cintailah ALLAH...
Yang sentiasa mencintaimu,
memeliharamu dan mengasihimu...
Saat mereka bertanya...
Mengapa kau mencintai ALLAH ?

Katakanlah wahai temanku...
Kerana ALLAH lah yang menciptakan aku,
memeliharaku dalam rahim bondaku,
kerana aku Mendengar namanya saat bapaku berseru di telingaku...
Kerana Dia yang menumbuhkan dagingku...
Dan mengukuhkan tulangku...
Dan sentiasa memaafkan segala salah - silapku...
Tutur bicara mulutku...

Bagaimanalah aku mampu untuk mencintai sesuatu atau sesiapa melibihi ALLAH...
Aku tak menemui alasan untuk mengingkari Nya...
Hidup dan matiku.......
Segalanya untukNy

p/s: msg ini sy copy dr seseorang...
sama2 lah kita menghayatinya...:)

Thursday, June 19, 2014

Buat semua Muslimah

Buat semua Muslimah,

Duhai bidadari penghuni syurga, Bersabarlah dengan segala kepayahan dunia. Bukan sahaja kepayahan untuk membina dirimu agar tegar sebagai bidadari penghuni syurga malah kepayahan untuk membina manusia lainnya agar tegar juga dengan senda gurau dunia.

Duhai bidadari penghuni syurga, Sekali dirimu telah tersadung dalam kafilah tarbiyah ini maka janganlah sesekali kau berpatah balik ke belakang atau mengeluarkan dirimu dari gerabaknya. Ber'amallah dengan apa yang kau imani seikhlasnya. Walau seluruh manusia tidak mengiktiraf 'amalmu tetapi yakinlah Allah memandang segala keikhlasanmu.

Duhai bidadari penghuni syurga, Bersyukurlah dengan segala apa yang akan dan telah Allah hidangkan kepadamu. Kerana redha Allah itu hanya akan kau rasai dan perolehi setelah dikau sendiri redha dahulu dengan segala yang Dia berikan kepadamu.

Duhai bidadari penghuni syurga, Beruntunglah kerana kau boleh beramal dua kali ganda daripada sebelumnya. Bersangka baiklah sentiasa dengan anugerah Ilahi. Beruntunglah andai dirimu dapat menjadi Khadijah era ini. Bersyukurlah andai kau diuji seperti Asiah pemilik mahligai syurga Ilahi.

Duhai bidadari penghuni syurga, Cinta itu dari Ilahi. Datangnya ia dari Allah dan hilangnya ia juga dengan izin Allah. Kuyakin, dikau yang penuh dengan cinta. Sebarkanlah bahagia melaluiNya. Kepada hanya yang berhak menerima setelah Allah dan RasulNya



kasih ku Tuhan

Hakikat kehidupan, ujian silih berganti.. berat bahu yang memikul.. tiada tempat bergantung selain dari Allah.. namun, manusia masih memerlukan manusia.. bertanya tanpa suara, terjawab tanpa sedar, hikmah tersembunyi.. namun jiwa tetap merasa sesak... 'Ya Allah,terlalu berat dirasa' *********************** Jarak di antara tuhan dengan hambanya, sangat dekat. Sesungguhnya Allah itu sangat dekat.. Allah tahu apa yang kita rasa.. Semuanya berkait dengan jiwa.. Manusia, mereka tahu bila berada ditempat kita, atau pernah merasainya.


sukan perangkaan tawau

assalamualaikum...wbt

apa khabar semua penggemar blogger.. hari ini saya nak share aktiviti saya sepanjang bekerja dibawah jabatan perangkaan malaysia.. bekerja di bawah jabatan ni sangat mencabar lebih-lebih lagi skop pekerjaan membanci perusahaan.. pelbagai pengalaman yang saya alami pahit, manis dan macam-macam lagi..

hari perangkaan dibuat pada 14 jun 2014 saya bersama dengan group saya iaitu group 1 mewakili baju oren, dan ketua kumpulan kami mencadangankan kumpulan kami bernama jaguar.. hehe ada bunyi jaguh sikit.. nilah wajah2 kumpulan kami


ceriakan.... yang paling best kami telah memenangi tempat pertama dalam acara futsal dan badminton.. walaupun majoriti kumpulan kami berbadan XXL tapi semua semangat,,.. sangat seronok.. tahniah buat ahli kumpulan saya.. jumpa lagi untuk sukan indoor game kita 26 jun ini ^_^

credit for all staff jabatan perangkaan 



Friday, February 21, 2014

kisah cinta dot. dot. dot

assalamualaikum buat semua penggermar blog.. sudah sekian lama coretan ana tidak mengisi wall post ana, cepatnya masa berlalu kini masuk tahun 2014 usia pun bertambah, namun kematangan diri bagaimana? amalan sehingga kini bagaimana? banyak telah berlaku di sepanjang tahun 2013, dan ana boleh katakan ia adalah tahun yang gelap bagi diri ana.. namun walaupun ianya sebenarnya ujian daripada Allah swt...

tanpa ana terus melalut, dan membuatkan jiwa ini sedih, ana ingin kongsikan kisah cinta .........

tepat pukul 3 pagi, sum tidak dapat melelapkan mata mungkin kesan daripada kesihatan sum yang kurang baik mendapat ujian sakit yang menjadi kafarah dosa untuknya. walaupun sebelum sum melelapkan mata dia telah mengamalkan satu ilmu yang di perolehinya dari sebuah majalah lama 'adab tidur dan bangun mengikut sunah nabi' walaupun tidak semua dilakukannya, kan ada pepatah mengatakan tidak mampu untu melakukan semua buat sikit pun takpa asalkan istiqamah.
1. muhasabah diri beberapa saat sebelum tidur
2. tidur awal
3. disunatkan berwuduk
4. disunatkan mengibas tempat duduk
5. makhruh tidur meniarap
6. menutup pintu, lampu
7.  membaca ayat kursi, dua ayat terakhir daripada surah Al-baqarah, dan tiga qul
8. membaca doa dan zikir
*untuk mengetahui lebih lanjut bacalah majalah tersebut

hati sum gundah gulana, tiba-tiba dia teringatkan seseorang yang selama ini berada di ruang hidupnya, sum hairan hari ini hamba yang digalarnya sebagai mr.X sungguh menggangu pikirannya, jelas yang berlaku tiap kali sum mengambil gadget hp sum pasti tertera dailing mrX sim 1 or sim 2. kejadian pelik itu tidak berlaku sekali tetapi tiap waktu sum mengambil gadget untuk melihat momment kawan-kawannya di wechat.

sum menambil keputusan untuk melakukan solat istikharah walaupun solat istikharah untuk pemuda mr. x selalu di lakukannya sejak  zaman universiti lagi. 'cinta dalam diam'. walaupun kata-kata yang pernah dilontarkan dalam buku 'cinta high class' penulis ustazah fatimah syarha berkaitan tentang 'mencintai seseorang dalam diam merupakan satu jihad' yang tahu kesahinya, namun pada diri sum ia menjadi sumber kekuatan pada dirinya untuk mencintai seseorang. walaupun hatinya banyak terluka dengan sifat kesabaranlah yang menjadi pendorong dan gurunya utk terus kuat.

seusai mengerjakan solat sunat tahajjud, sum pun menunaikan solat sunat istikarah dua rakaat... selepas tasyahud sum cuba lagi mengamalkan doa yang diperolehinya juga daripada majalah yang sama, sangat bermanfaat, doanya seperti berikut,
"ya Allah, aku mohon berlindung dengan Mu, daripada azab jahannam, azab kubur, fitnah kehidupan dan kematian serta kejahatan fitnah dajal" RA

doa tersebut adalah pengetahuan baru yang selama ini dilupakan dan ianya merupakan amalan yang sangat di ambil berat ketika tawun bin kaisan yang merupakan ulama tabiin yang sempat berguru dengan libih 50 orang sahabat dan merupakan murid paling kanan Ibn Abbas. nak tahu lebih lanjut belilah majalah (^_^)

usai menunaikan solat sunat tersebut sum pun membaca doa istikhara yang dikongsi oleh seorang temannya di wechat walaupun ia doa yang umum tapi maksudnya sangat mendalam....

"ya Allah ya Tuhan ku, berikan- daku pasangan yang terbaik dari sisi Mu, pasangan yang juga menjadi sahabat ku dalam urusan agama, urusan dunia dan akhirat"

nak tahu kisah selanjutnya antara mr.x dan sum?
kisah ini bersambung.......

owh ya siapa yang ad cadangan tajuk untuk kisah ini boleh bgtau saya melalui ID wechat saya
sutriana88

kerjasama dan prihatinan anda sy dahului dengan ribuan terima kasih


*terima kasih buat majalah Gen-Q

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium