....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Sunday, September 22, 2013

masam manis di TAMPARULI sabah

permulaan perjalanan ke Kg, Malangan Tamparuli... memasuki hutan kecil yang sedikit berbukit, sebelum ana dan rakan-rakan serumah sewa disambut dengan jambatan gantung. sangat indah panorama di kampung malangan, walaupun saya sudah hampir 26 tahun menjadi penduduk sabah, rasa keterujahan dengan kecantikan ciptaan Allah di kampung tersebut. panorama yang mengasyikan, menenangkan, menceriakan.

ana dan rakan-rakan menumpang di rumah salah seorang rakan serumah di sepanjang praktikal ana di sepanggar KK. walaupun kami berbeza pegangan agama tapi ia tidak menjadi penghalang untuk kami berkawan dan tinggal dalam sebilik. penjagaan Aurat sangat penting ya dalam Al-quran juga menyebut 'jangan memperlihatkan auratmu dengan wanita-wanita musyrik. ia bukanlah perkara yang susah pun. kerana mereka cukup memahami.

pengalaman manis disepanjang keberadaan kami di kampung Oyo (rakan serumah sewa), adalah mandi sungai bersama. ianya sangat menyeronokkan, banyak karena yang melucukan antaranya ketika mereka ingin melakukan aksi menyermkan untuk terjun kesungai dari tebing tinggi walaupun stamina mereka jauh dibandingkan dengan kaum lelaki. agak melucukan sbb rakan ana tu bukan pandai pun berenang tapi nak terjun ke kawasan dalam.. punyalah hampir sejam rakan-rakan lain bagi semangat kat dia dari bawah tapi dia tetap memeluk sepohon pokok kerana ketakun yg tidak lari darinya.

tanpa diduga langsung oyo terjun, kejap jak dah timbul atas air.. ingatkan bila dia timbul dengar suara jeritan tapi gelak ketawa pula yang tersembur dari bibirnya yang dah bertukar warna menjadi kebiruan. sama juga dengan aksi tarzan yang ingin dicuba bersama rakan sebilik ana. semangat sampai berulang-ulang untuk melakukan aksi tarzan, langsung tudung yang dipakai tertanggal dari kepalanya, secepat kilat saja di menutupi semula mahkota kepalanya, mujur sahaja ana seorang yang meliat aksinya masa tu, klu tak memang malu besar dia. lepas jak kejadian tu dia terus berhenti mandi kat kawasan yang sepatutnya hanya layak bagi kaum lelaki.

di kampung tersebut juga telah merakam sejarah pada diri ana, kerana itulah kali pertama ana memasuki sebuah gereja kecil dan mengikuti program-program mereka. ana sebenarnya tidak mahu ikut tapi atas desakan rakan dan memikirkan ana bukan di kampung sendiri jadi ana ikutlah, ana pun jadi pemerhati yang setia, ya sedikit sebanyak ana dapat juga faham pegangan mereka bagaimana. kesian mereka seandai mereka tahu akan keistimewaan islam pasti mereka akan jatuh cinta dan bila mereka memeluk islam pasti mereka berpotensi untuk menjadi da'i yang profesional. Moga Allah membuka hati mereka.

................................................be continue...............................


No comments:

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium