....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Thursday, February 23, 2012

Yang Allah Cinta

Daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah meredakan tiga perkara bagi kamu dan Dia membenci tiga perkara bagi kamu. Dia reda supaya kamu mengabdikan diri kepada-Nya dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu dan supaya kamu semua berpegang teguh dengan tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah-belah. Dan Dia membenci bagi kamu berkata begini begitu, banyak bertanya dan mensia-siakan harta." (Riwayat Muslim)




   Sebagai Manusia, sememangnya kesukaan kita sama dengan kesukaan Allah. Kita sukakan kedamaian, berkasih sayang, berkerjasama dan segala yang baik-baik lagi. itulah sebenarnya yang suara hati kita inginkan tetapi kadangkala kita sendiri yang enggan mendengar suara hati sendiri kerana terlalai dengan perkara lain yang tidak bersifat syarie.


  Kembali kepada fitrah, cintailah apa yang Allah cintai, lakukanlah apa yang Allah sukai. Itulah manifestasi cinta kita yang mendalam terhadap Allah. Samalah juga keadaannya jika kita menyukai seseorang, maka pastinya kita akan menyukai apa sahaja yang disukainya. 


  Menyukai apa yang Allah sukai, bukan soal mendapat pahala atau fadilat sahaja tetapi lebih kepada hasrat untuk menyatakan dan membuktikan cinta dan kehambaan kepada Allah


  Begitu juga dengan aspek kebencian, haruslah selari dengan kebencian Allah, iaitu meninggalkan apa sahaja perbuatan dan amalan yang dibenci-Nya. Dalam hal ini tidak dinafikan, nafsu pasti mendorong kita untuk berbuat segala yang Allah benci kerana nafsu suka kepada segala yang Allah benci dan benci kepada segala yang Allah suka.


  Tetapi iman yang kuat dan teguh akan dapat melawan nafsu disebabkan rasa bertuah dan rasa kehambaan yang mendalam dalam diri. Itulah antara ciri-ciri takwa yang sejati. 

No comments:

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium