....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Monday, January 2, 2012

Nak berada dalam medan amal islami yang bagaimana?

Setiap manusia yang iginkan Islam itu tertegak diatas keruntuhan jahilyah pasti mencari sesuatu inisiatif dan daya usaha ke arah tertubuhnya satu sistem khilafah. Ini jelas dibuktikan sebagaimana yang telah diasaskan oleh As-Syahid Imam Hassan Al-Banna suatu ketika dahulu. Selepas keruntuhan kerajaan Turki Othmaniyah, beliau telah mengambil inisiatif untuk mewujudkan satu harakah yang sudah semestinya untuk memenuhi satu keperluan ke arah menegakkan Daulah Islamiyah.


Namun hakikat yang perlu kita tahu adalah, manusia itu tidak dilahirkan ke dalam satu keselarian fikrah. Sebab itulah, bila islam ini merupakan satu agama yang syumul (sempurna) dan alami (universal), maka ramai diantara umat islam ini menganjurkan kelompok-kelompok agamawan yang lebih merujuk kepada konsep tasauf dan tazkiyah an-nafs sebagai salah satu elemen utuk mendekatkan diri pada Allah. Matlamatnya adalah satu... Mencari CARA MENDEKATKAN DIRI PADA ALLAH YANG TERBAIK.


Bila kita membicarakan tentang MENCARI JEMAAH YANG TERBAIK, keadaannya tidak jauh berbeza seperti apa yang telah saya gambarkan sebentar tadi kerana kita masih lagi berbicara tentang manusia yang tidak mempunyai keselarian fikrah. Rata-rata jemaah yang wujud di dunia, semuanya mempunyai satu matlamat, iaitu menubuhkan satu sistem khilafah. Tetapi, jemaah yang manakah adalah jemaah yang terbaik?


Kata sahabat-sahabat sefikrah, mencari jemaah yang terbaik seperti mencari kapal terbang yang terpantas untuk sampai ke destinasi. Kalau kita mengambil kira penggunaan motorsikal dan kereta sebagai salah satu alternatif lain, mungkin memakan masa 10-20 tahun agar matlamat untuk sampai ke destinasi yang ingin dituju itu tercapai. Tetapi kalau kita menaiki kapal terbang? mungkin tidak sampai satu hari, sekurang-kurangnya kita telah mencapai 30% ke arah matlamat yang dituju (tak boleh kata capai 100% kerana kapal terbang boleh mendarat dilapangan terbang sahaja) . Selebihnya, mungkin memerlukan sedikit keupayaan untuk mengharungi ujian dan dugaan untuk mememastikan sampai ke destinasi (menaiki teksi dan bas untuk sampai ke bandar, sebagai contoh).


Ada juga orang kata, biar lambat asal selamat... Persoalannya, kita bukan membicarakan tentang penggunaan jalan rayaTetapi, kita berbicarakan tentang Islam yang berada didalam ghazwatul fikr (peperangan fikrah). Rata-rata hari ini, masyarakat Islam telah rosak, tak kanlah kita masih nak mengaplikasikan konsep 'lambat, selamat' sedangkan umat islam sangat 'cepat tak selamat' ?


Sahabat-sahabat, Islam adalah agama perjuangan, Allah sendiri telah berfirman, adakah kita ini mahu mengaku kita beriman, sedangkan kita ni belum diuji? (Rujuk Al-ankabut : 2-3). Atas sebab itulah, kita harus mengkaji dan menilai, dalam proses kita menyatakan penggabungan diri kita dengan sesuatu jamaah, kita harus mencari jemaah yang manakah adalah merupakan jemaah yang terbaik.


Persaolan terakhir yang ditimbulkan, bagaimanakah mencari jemaah yang terbaik?


Jawapan : Jemaah Islam yang terbaik adalah menghampiri kesemua ciri-ciri Islam yang telah Allah aturkan.

hasil nurkilan : saudara Ibnu Zubir Al-Bakri...

No comments:

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium