....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Friday, December 23, 2011

tarbiyah dzatiyah





tarbiyah dzatiyah adalah tarbiyah yangg berkaitan dengan pembentukan peribadi muslim dalam diri. terdapat 5 fokus utama dalam tarbiyah ini

1. Ruhiyah - untuk meningkatkan peribadi muslim seiring dengan meningkatkan keimanan dalam diri. melakukan amalan-amalan yang dapat meningkatkan keiman kita kepada Allah SWT. antara amalan-amalan adalah menjaga solat lima waktu, berpuasa wajib dan sunat, mendirikan qiammullail, mengaji Al-Quran, dan amalan-amalan terpuji yang lain. amalan ini dapat membantu kita meningkatkan keimanan kita kepada Allah dan membantu mendapat rahmat dan redha Illahi. selain itu sentiasa berdoa agar Allah sentiasa beri hidayah kepada kita dan agar kita sentiasa komited dan istiqamah dalam melaksanakan tuntutan sebagai hamba kepada-Nya, dan meninggalkan larangan_Nya. mengikut hadith daripada Saidina Ali nasihat Rasulullah kepadanya, sebagai seorang mukmin yang sejati paling kurang pun untuk komited dalam beribadah iaitu melakukan tiga perkara ini dengan konsisten iaitu solat dhuha, puasa sunat isnin khamis dan paling kurang dalam sebulan 3 kali puasa sunat".. namun ingatlah sahabat2 jagalah solat 5 waktu, solat itu adalah doa yang paling besar.

2. Fikiran - tarbiyah atau didik diri untuk sentiasa menggunakan akal fikiran untuk berfikir akan kebesaran Allah SWT. selain itu melatih diri untuk banyak membaca, iaitu memastikan setiap hari memperuntukan diri untuk membaca dalam masa 2 jam, membaca bahan2 yang ilmiah yang dapat membuka minda kita serta membaca sejarah-sejarah pejuang agama Allah untuk menegakkan kebenaran serta mengambil ikhtibar dan ibrah daripada kisah sejarah tersebut lebih-lebih lagi merenung dan memikirkan bagaimana kejayaan Islam dan kebangkitannya semasa zaman Rasulullah SAW dengan banyak membaca sirah-sirah Rasulullah SAW dan tidak lupa juga nabi dan rasul yang diceritakan dalam Al-quran dan As-Sunnah. sebagai seorang mahasiswa yang terpelajar juga perlu cakna dan memikirkan tentang isu semasa yang berlaku disekeliling..

3. material (kebendaan) - cara didikan ini dengan mengambil ibrah peristiwa penghijrahan kaum muhajirin ke kota madinah dan bertemu dengan golongan Ansar, walaupun kaum muhajirin mendapat tawaran-tawaran yang hebat dari kaum Ansar namun kaum muhajirin tetap untuk mencari ikhtiar bagi menyara kehidupan mereka tanpa bergantung kepada pertolongan kaum ansar sehingga berjaya untuk meningkatkan ekonomi keluarga dan seterusnya membantu meningkatkan ekonomi Islam. kisah ini boleh dijadikan contoh kepada ahli gerakan Islam yang ingin memperjuangkan kebenaran dengan melatih diri untuk mencari dana bagi melaksanakan sesuatu program tarbiyah tanpa bergantung harap kepada duit persatuan..



4. penguasaan lapangan - melatih diri untuk menjadi seorang pakar dalam menganalisa keadaan semasa bagi memudahkan proses pentarbiyahan dan penyebaran dakwah dilakukan. sebagai contoh memahami wilayah atau kawasan yang didiami dengan mengetahui populasi penduduk sekitar bagi mendapatkan target yang tepat untuk dibimbing kejalan yang benar. agar perancagan lebih tersusun dan berstrategik, ana ingat kata-kata ini, "kebatilan yang terancang dapat mengalahkan kebenaran yang tidak terancang". selain itu juga ana ingat kata-kata pensyarah ana, bila kita lakukan sesuatu biarlah dengan perancangan yang bersungguh-sungguh.. pasti hasilnya tidak akan mengecewakan, namun ingat jika terlalu terburu-buru untuk mencapai sesuatu dan tidak mengikut strategik yang telah dirancang ia akan membawa padah dan kemungkinan gejalah lesu dan lari dari medan perjuangan akan berlaku.


5. haraki (gerakan Islamiyah) - memastikan diri mendapat didikan daripada gerakan islamiyah.. kerana ana terbaca satu kisah, dimana seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW.. ya Rasulullah apakah amalan-amalan kejahatan kerana rasulullah hanya menceritakan tentang amalan-amalan kebaikan sahaja dan sahabat tadi kuatir dia terjebak dalam amalan-amalan kejahatan. jawab Rasulullah ada, maka sahabat tadi pun bertanya lagi adakah amalan-amalan kebaikan akan muncul kembali selepas terhapusnya amalan kejahatan jawab Rasulullah ada dan sedikit sahaja yang akan melakukan kebaikan pada akhir zaman kerana ramai yang melakukan ibadah tetapi tidak mengikut sunnah ku (rasulullah SAW). lalu sahabat tadi bertanya lagi, bagai mana jika dia berada di zaman itu dan bagaiman dia terus istiqamah dalam kebaikan. maka jawab Rasulullah beradalah kamu dengan jemaah, dan sahabat bertanya lagi sekiranya tiada jemaah pada zaman tersebut aku harus bagaimana, jawab Rasulullah carilah jemaah walau pun ketika itu kamu terpaksa memakan ranting-ranting kayu. Subhanaullah betapa pentingnya kita berada dalam sesebuah jemaah bagi memastikan kita sentiada berada dalam rahmat dan lindungan Illahi..




3 comments:

Ad-Dien said...
This comment has been removed by a blog administrator.
syakirah said...

assalamualaikum..akak..nk tnye boleh?kelima2 tarbiyah ni perlu bermula dgn diri kitakah?

sutriana said...

waalaikumsalam... owh kelima-lima tarbiyah tu perlu ditegakkan dalam diri.. ^_^.. namun ia perlu seiring dengan menyebarkan kepada orang lain

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium