muhasabah

"dan apa sahaja nikmat yang ada pada diri mu dari Allah SWT lah datangnya, dan bila kamu ditimpa kemudaratan maka hanya padaNyalah kamu meminta pertolongan". (An-Nahl:53)

....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

My Tokoh

Image Hosted by bkrm.blogspot.com

Wednesday, June 16, 2010

BILA HATI MENJADI TENANG....

pernah dengar tak ayat ni "hanya dengan mengingati Allah (berzikir) hati menjadi tenang".. aku yakin mestiramai yang dah pernah dengar ayat ni.. tidak dapat ku katakan lagi mmg ayat ini bnyk membantu aku mengharungi hidup selama 22 tahun lebih aku berada di dunia yang merupakan kehidupan yang sangat singkat berbanding hidup selepas kematian..."apakah dia"?? tentulah alam akhirat...

ramai yang selalu mengeluh tntang kehidupan yang mereka alami...rasa tidak semangat untuk hidup bila di hujani dengan masalah tidak kira kecil atau besar masalah tersebut... di mana hilangnya rasa syukur?? kan Allah dah kata "layak kah kamu mengatakan kamu sudah beriman, sedangkan kamu belum di uji lagi". sedarlah manusia sekalian..ni bukan peringatan untuk kamu shj bahkan untuk diri ku yang lemah ini juga, lemah kerana aku hanya insan biasa dan segalanya atas ketentuan darinya......

ingatlah kematian..kerana kematian itu sngt hampir dengan kita, dengan mengingati mati hati menjadi tenang kerana kita tidak berterusan menambah dosa, dapat bertemu dengan kekasih Agung untuk hamba-Nya yang beriman, tidak berterusan ditipu oleh kemewahan dan keindahan dunia yang pada dasarnya palsu jika di bandingkan dengan kehidupan di syurga Allah yang penuh dengan kenikmatan... untuk muslimat di anugerahi wildan (budak2 kecil yang comel2 belaka) untuk para muslimin, bidadari yang bermata indah.....


tanamlah persaan dan keinginan untuk bertemu dengan kekasih Allah, di bumi barokah Masjid Nabawi, Madinah Al-Munawwarah....(gambar kat atas ni kenangan yang sntiasa membenih dlm hati, semoga Allah menjemput aku dan semua keluarga serta shbtku untuk menjadi tetamu-Nya lagi)amin.

sekali lagi, dengan mengingati Allah SWT, Pencipta makhluk sekalian semesta... pasti dalam diri mu dan hati mu menjadi tenang dan bahagia..... percayalah...yakinlah...............

nnt sambung lagi, insyaAllah...

maha suci ALLAH
segala puji hanya Untuk MU Ya ALLAH
Allah MAha Besar...

bantulah aku memperoleh cinta-MU

No comments:

aquarium