....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Wednesday, January 20, 2010

SINOPSIS TM HEWI

assalamualaikum wrt wbt....
salam rindu buat pengunjung semua, em pada 22 januari 2010 telah genaplah usia ku 22 tahun.. wah terharu ramai juga yang mengucapkan "selamat hari lahir" mudah-mudahan selama 22 tahun ni segala amalan di redhai dan diberkati Illahi... ameen Ya ALLAH...


pada hari tersebut juga aku menjadi pengarah untuk program TM hewi,, syukur kehadrat ILLAHI kerana telah membuka pintu hati siswi dan staf wanita UTM. alhamdulillah TM Hewi telah mendapat tempat di hati para wanita muslimah UTM. syukur sangat, walaupun ia berbentuk kuliah namun disajikan lagi dengan tayangan momtaj yang sangat menarik. kalau nak bagi e-mail pengunjung sekalian. "pokoknya bisa diatur.......

tidak lupa juga ucapan bebanyak terima kasih kepada semua AJK2 yang terlibat terutamanya KAK SAidatun selaku Pengerusi HEWI PMIUTM, yang banyak membantu dalam menjayakan program tersebut. tidak lupa juga adik2 ahli PMI dan Gen 1 yang turut membantu dalam menjayakn program TM HEWI..Dik Imah selaku S/U TM HEWI,dik Linda, dik Meza, Dik yang Latifah, Dik Aqila,Syazanah serta seluruh AJK yg terlibat secara langsung atau tidak langsung.

tidak lupa juga dengan team nasyid Muslimat PMI "Hurul Ain" turut menyumbangkan 2 buah lagu iaitu, dah lupa lah... em satu lagi qasidah YA BADROTIM... "merdu ya suaranya"..... tidak di lupakan siswi-siswi UTM yg sudi datang, maaf kepada yg tidak dapat kerusi dan terpaksa duduk diluar. maaf kerana target sebenar 50 orang siswi sahaja.. tetapi dengan Kuasa dan Kehandak dari Allah, seramai 100 lebih siswi yang hadir..alhamdulillah.. teringat pesan Ustazah Naemah "jangan 22 Januari sahaja yg ramai....harapan ustazah biarlah setiap kali ada kuliah wanita atau "bicara HElwa" turut ramai....

antara tajuk yang dikupas dalam TM HEWI adlah berdasarkan tajuk yg telah dipilih oleh Pimpinan Muslimat PMI UTM 09/10 iaitu yang bertajuk "wanita antara, kaca, permata atau air mata"... sangat menarik kupasan yg diberikan oleh ustazah Naemah dengan menggunakan medium pengajaran seperti power point, vedio,,, yang telah memukau
perhatian semua mahasiswi yang hadir..

kenapa agaknya wanita dikatakan sebagai kaca? ya memang betul kerana wanita umpama emas yang sangat bernilai dan perlu dijaga di dalam bekas yang berkaca.. sukar untuk di sentuh tetapi mudaqh berkilau... kelihatan indah dipandangan anak mata, lebih-lebih lagi apabila memilikinya dengan melalui syariat yang sah.. emas dibeli, wanita turut di nikah juga berhak untuk mendapatkan mahar dari Sang Suami...

permata? wanita umpama berlian yang sangat mahal harganya, tetapi tidak di nafikan kerana wanita yang kurang mahar dan mas kahwin adalah salah satu mendapat barokah dari ILLAHI... "biar sedikit jnji duit yang halal dan bukan hutang" betul tak muslimat? em permata yang perlu dijaga agar tidak pudar dan tercalar, begitulah fitrah wanita yang merupakan perhiasan dunia. dalam agama,Islam telah mengangkat martabat seorang wanita iaitu seperti Asiah Isteri Firaun, Fatimah, Syaidatina Khadija (isteri pertama RAsulullah SAW)dan MAriam ibu Nabi ISA a.s yang dijamin syurga oleh Allah SWT serta taklifan yg diberi kepada para wanita yang bergelar ibu "Syurga dibawah telapak kaki ibu"..


Islam sangat menjaga wanita dapat dibuktikan yang telah tercatat dalam Al-Quran dalam surah An-Nur, wanita perlu menutup segala permata yang ada padanya kecuali [erhiasan yang biasa di nampak sahaja" faham kan? macam wanita boleh pakai cincin, gelang.. tutup semua kecuali muka dan tak tangan.. kaki? nah tentulah aurat jd kena tutup.. ikut mazhab Syafie. cuba kit renung permata kalau asyik di sentuh, di bawah jalan-jal;an, dipakai, lama-lama warnanya akan pudar bukan? nah jg kecantikan yg ada pada wanita jug atidak akan kekal lama.. jadi berwaspadalah dalam berhias. bercintalah selepas nikah pasti akan terasa bahagia...tak percaya cubalah...

last air mata, memang tidak dinafikan wanita secara zahirnya memang mudah untuk beremosi, kaya dengan bermacam -macam perasaan, sangat sensitif, mudah tersentuh, mudah cair... mudah di usik,.. pokoknya semua mudah.. tapi sukar dipujuk..heheheh tapi itulah keistimewaan yang di miliki oleh wanita yg tiada pada kaum lelaki. sebab itu lah wanita lebih sesuai untuk mendidik anak-anak,

mengasuh mereka, kerana biasanya kaum lelaki zaman sekarang agak cepat tertekan, panas baran lah, ego yg tinggi.. tapi tak semualah.. sebab tulah contoh teladan yg baik adalah RAsulullah SAW.. sangat-sangat memiliki sifat sabar yang tinggi.."Akhlak Rasulullah seperti Al-Quran".. kita tak perlu nak ubah secara drastik, tetapi berubahlah dengan cara IStiqamah insyaALLAH anda pasti menemui keajaibannya... berubah dari segala sifat mazmumah kepada sifat mahmudah.. insyaALLAH hidup pasti bahagia kerana rahmat ALLAH sentiasa bersama pada mereka yang soleh dan soleha...

menagislah bila perlu, kadang-kadang menagis itu sangat berguna bil akita berseorangan dalam bertafakur, muhasabah hidup dan jug adisebabkan oleh kegembiraan..tapi bukan yg lebih2 sampai meraung atau histeria itu memang sangat tak elok dan menunjukkan seperti orang yg tidak redha dengan qada dan qadar Allah SWT..

alhamdulillah semoga ianya dapat di aplikasikan dalam diri bukan sekadar menjadi teori semata-mata.... nasihat pastinya pada diri ku terlebih dahulu.. "semoga kita semua menjadi ahli Ibadah dan mendapat tempat di Syurga Firdausi"...


"stazah aminah membeli berlian
berklian di beli di sumatera
beruntunglah wahai wanita sekalian
jagalah akhlak mu walau dimana kau berada"


mulimat....power..........(*.^)

No comments:

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium