....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Saturday, January 30, 2010

peristiwa di hari jumaat..



setelah tamat kuliah ku pada pukul 10am aku dan kawan-kawan sekuliah ku terus menuju ke PSZ. aku terlupa kami ada perbincangan kumpulan. dekat UTM nilah aku banyak belajar berkomunikasi dengan orang dari luar negara. mula-mula tu agak rasa kekok juga.. lama-lama hentam je lah labu... huhuhu

perbincangan kumpulan ini kami bekerjasamaan dengan 3 orang mahasiswi daripada tanah besar china, apalagi tidak dapat tidak kena cakap jugalah bahasa mandrin..hahah bukan bahasa inggeris lah.

seronok juga dapat satu kumpulan dengan mereka, banyak idea boleh kongsi sama.. em nak tahu ada sesuatu yang saya pelajari dari mereka, iaitu membuat bunga kertas "tulib" sangat lawa, sayangnya tak dapat nak tunjukkan dengan sahabat semua. ha mailah gi bilik saya ada simpan bunga tu.. bunga tu sebenarnya bungan yg sangat famous dekat negara mereka.

alhamdulillah dapat satu lagi kemahiran. nah nilah antara kebaikan dan faedah bila kita dapat bekerja sama dengan mereka. em satu lagi yang membuatkan saya seronok dengan mereka, mereka ni suka makan kuih "sri muka" hehehe..

tepat pukul 12pm.. aku, ila, syima, dan wana bersama-sama ke kuliah wanita di dewan al-ghazali Masjid Sultan Ismail (MSI). setiap hari jumaat Pusat islam akan mengadakan kuliah tafaquh wanita, yang di bawa oleh dua orang Ustazah secara bergilir-gilir.

sementara menuggu sahabat-sahabat dan ustazah sampai, wana meminta untuk saya memberi pengisian terlebih dahulu, saya pun on je. hampir satu jam juga kami menunggu kedatangan ustazah dan sahabat-sahabat. nak tahu apa yang saya kongsi ngan wana, syima dan ila? ha semua tentang hal wanita, mujahidah2, peranan dan tanggungjawab, termasuklah sirah-sirah di zaman Rasulullah.

hanya 8 orang mahasiswi termasuklah kakitangn UTM. rupa-rupanya kuliah ni tidak diwar-warkan lagi kepada mahasiswi, kerana sebelum ini hanya melibatkan kakitangan UTM sahaja, tapi dah ada tugas baru menjadi tnggungjawab kami yg hadir untuk mewar-warkannya, pada kuliah yang akan datang.

tazkirah yang ustazah sampaikan adalah, "pengorbanan Mariam ibu kepada Nabi Isa A.s" sewaktu mengandungkan dan melahirkan Nabi Isa tanpa ayah. Allah SWT telah memilih Mariam kerana atas kesucian yang dimiliki oleh mariam selama hidupnya. dengan Allah memberi mukjizat kepada nabi Isa iaitu boleh berkata-kata sewaktu dalam buaiyan lagi. dan Nabi Isa telah membuktikan kepada orang kampung yang Ibunya seorang wanita yang masih perawan. sekaligus membuktikan bahawa nabi Isa bukan anak Tuhan.

empat wanita yang Allah beri syafaat kepadanya iaitu yang pertama menerimanya adalah Mariam Ibu nabi Isa, Asiah isteri kepada Firaun, Syaidatina khadijah isteri Rasulullah SAW dan Puteri rasulullah Fatimah.. tentu saja kita yg bergelar wanita mahu berada dikalangan mereka bukan, jadi laksanakanlah tanggungjawab sebagai wanita muslimat, isteri soleha, dan masyarakat yang disayangi atas akhlak yang didasari dengan syariat ISlam.

nampaknya sampai disini saja, pengisian tersebut berdasarkan Al-quran surah Marian Ayat 42-44... semoga sedikit picisan ini, sahabat-sahabat dapat tanamkan dalam diri dan cuba untuk aplikasikan dalam kehidupan. ok sebelum tu nak tahu apa pandangan sahabat2 tentang hukum ini"isteri menyediakan makanan untuk suami?" adakah harus? wajib? sama2? or ???
kalau rasa nak kongsi mai kat facebook... -sutriana hj babu-

wasalam..........."hidup di dunia hanya sementara"

Wednesday, January 20, 2010

SINOPSIS TM HEWI

assalamualaikum wrt wbt....
salam rindu buat pengunjung semua, em pada 22 januari 2010 telah genaplah usia ku 22 tahun.. wah terharu ramai juga yang mengucapkan "selamat hari lahir" mudah-mudahan selama 22 tahun ni segala amalan di redhai dan diberkati Illahi... ameen Ya ALLAH...


pada hari tersebut juga aku menjadi pengarah untuk program TM hewi,, syukur kehadrat ILLAHI kerana telah membuka pintu hati siswi dan staf wanita UTM. alhamdulillah TM Hewi telah mendapat tempat di hati para wanita muslimah UTM. syukur sangat, walaupun ia berbentuk kuliah namun disajikan lagi dengan tayangan momtaj yang sangat menarik. kalau nak bagi e-mail pengunjung sekalian. "pokoknya bisa diatur.......

tidak lupa juga ucapan bebanyak terima kasih kepada semua AJK2 yang terlibat terutamanya KAK SAidatun selaku Pengerusi HEWI PMIUTM, yang banyak membantu dalam menjayakan program tersebut. tidak lupa juga adik2 ahli PMI dan Gen 1 yang turut membantu dalam menjayakn program TM HEWI..Dik Imah selaku S/U TM HEWI,dik Linda, dik Meza, Dik yang Latifah, Dik Aqila,Syazanah serta seluruh AJK yg terlibat secara langsung atau tidak langsung.

tidak lupa juga dengan team nasyid Muslimat PMI "Hurul Ain" turut menyumbangkan 2 buah lagu iaitu, dah lupa lah... em satu lagi qasidah YA BADROTIM... "merdu ya suaranya"..... tidak di lupakan siswi-siswi UTM yg sudi datang, maaf kepada yg tidak dapat kerusi dan terpaksa duduk diluar. maaf kerana target sebenar 50 orang siswi sahaja.. tetapi dengan Kuasa dan Kehandak dari Allah, seramai 100 lebih siswi yang hadir..alhamdulillah.. teringat pesan Ustazah Naemah "jangan 22 Januari sahaja yg ramai....harapan ustazah biarlah setiap kali ada kuliah wanita atau "bicara HElwa" turut ramai....

antara tajuk yang dikupas dalam TM HEWI adlah berdasarkan tajuk yg telah dipilih oleh Pimpinan Muslimat PMI UTM 09/10 iaitu yang bertajuk "wanita antara, kaca, permata atau air mata"... sangat menarik kupasan yg diberikan oleh ustazah Naemah dengan menggunakan medium pengajaran seperti power point, vedio,,, yang telah memukau
perhatian semua mahasiswi yang hadir..

kenapa agaknya wanita dikatakan sebagai kaca? ya memang betul kerana wanita umpama emas yang sangat bernilai dan perlu dijaga di dalam bekas yang berkaca.. sukar untuk di sentuh tetapi mudaqh berkilau... kelihatan indah dipandangan anak mata, lebih-lebih lagi apabila memilikinya dengan melalui syariat yang sah.. emas dibeli, wanita turut di nikah juga berhak untuk mendapatkan mahar dari Sang Suami...

permata? wanita umpama berlian yang sangat mahal harganya, tetapi tidak di nafikan kerana wanita yang kurang mahar dan mas kahwin adalah salah satu mendapat barokah dari ILLAHI... "biar sedikit jnji duit yang halal dan bukan hutang" betul tak muslimat? em permata yang perlu dijaga agar tidak pudar dan tercalar, begitulah fitrah wanita yang merupakan perhiasan dunia. dalam agama,Islam telah mengangkat martabat seorang wanita iaitu seperti Asiah Isteri Firaun, Fatimah, Syaidatina Khadija (isteri pertama RAsulullah SAW)dan MAriam ibu Nabi ISA a.s yang dijamin syurga oleh Allah SWT serta taklifan yg diberi kepada para wanita yang bergelar ibu "Syurga dibawah telapak kaki ibu"..


Islam sangat menjaga wanita dapat dibuktikan yang telah tercatat dalam Al-Quran dalam surah An-Nur, wanita perlu menutup segala permata yang ada padanya kecuali [erhiasan yang biasa di nampak sahaja" faham kan? macam wanita boleh pakai cincin, gelang.. tutup semua kecuali muka dan tak tangan.. kaki? nah tentulah aurat jd kena tutup.. ikut mazhab Syafie. cuba kit renung permata kalau asyik di sentuh, di bawah jalan-jal;an, dipakai, lama-lama warnanya akan pudar bukan? nah jg kecantikan yg ada pada wanita jug atidak akan kekal lama.. jadi berwaspadalah dalam berhias. bercintalah selepas nikah pasti akan terasa bahagia...tak percaya cubalah...

last air mata, memang tidak dinafikan wanita secara zahirnya memang mudah untuk beremosi, kaya dengan bermacam -macam perasaan, sangat sensitif, mudah tersentuh, mudah cair... mudah di usik,.. pokoknya semua mudah.. tapi sukar dipujuk..heheheh tapi itulah keistimewaan yang di miliki oleh wanita yg tiada pada kaum lelaki. sebab itu lah wanita lebih sesuai untuk mendidik anak-anak,

mengasuh mereka, kerana biasanya kaum lelaki zaman sekarang agak cepat tertekan, panas baran lah, ego yg tinggi.. tapi tak semualah.. sebab tulah contoh teladan yg baik adalah RAsulullah SAW.. sangat-sangat memiliki sifat sabar yang tinggi.."Akhlak Rasulullah seperti Al-Quran".. kita tak perlu nak ubah secara drastik, tetapi berubahlah dengan cara IStiqamah insyaALLAH anda pasti menemui keajaibannya... berubah dari segala sifat mazmumah kepada sifat mahmudah.. insyaALLAH hidup pasti bahagia kerana rahmat ALLAH sentiasa bersama pada mereka yang soleh dan soleha...

menagislah bila perlu, kadang-kadang menagis itu sangat berguna bil akita berseorangan dalam bertafakur, muhasabah hidup dan jug adisebabkan oleh kegembiraan..tapi bukan yg lebih2 sampai meraung atau histeria itu memang sangat tak elok dan menunjukkan seperti orang yg tidak redha dengan qada dan qadar Allah SWT..

alhamdulillah semoga ianya dapat di aplikasikan dalam diri bukan sekadar menjadi teori semata-mata.... nasihat pastinya pada diri ku terlebih dahulu.. "semoga kita semua menjadi ahli Ibadah dan mendapat tempat di Syurga Firdausi"...


"stazah aminah membeli berlian
berklian di beli di sumatera
beruntunglah wahai wanita sekalian
jagalah akhlak mu walau dimana kau berada"


mulimat....power..........(*.^)

Wednesday, January 13, 2010

TEMAN MUHASABAH HEWI



IKHLASKAN HATI,
TENANGKAN FIKIRAN,
SEMOGA IA BERERTI
BUAT SAHABAT SEKALIAN....

MUSLIMAT POWER!!!!!

Champing.....



Bismillahirrahmanirrahim...
Salam Ukhwah dan Salam Perpaduan. Semoga anda semua dalam keadaan sihat dan bersemangat untuk menjalani semester baru ini. Begitu juga MARSIS, sekali lagi dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) akan menganjurkan Perkhemahan Islamic Borneo Jamboree pada 12 -15 Februari 2010 bertempat di Kem Semanggol Janda Baik, Pahang.

Bagi anda yang rindu dengan aktiviti lasak, rindu dengan aktiviti dakwah ke kawasan orang Asli, rindu dengan kesejukan dan kesegaran udara gunung Kinabalu. Mari bersama dengan MARSIS, program ini khas untuk anda !!!!

Penyertaan ini adalah terhad dan ditujukan kepada semua Mahasiswa Islam Sabah dan Sarawak. Cepat jangan lepaskan peluang ini... Mari bersama-sama mengukir sejarah bersama MARSIS.

Untuk pendaftaran dan sebarang pertanyaan sila hubungi : Sdr. Syarizal Kasdi, UniKL MIAT(013-3006124)
dan Sdri. Salmah, UM KL(013-2042596)

Sekian,terima kasih.

Sunday, January 10, 2010

KISAH SUMAYYAH



SUMAYYAH BINTI KHAYYAT adalah hamba daripada kaum makhzum. Dia di kahwinkan dengan Yassir oleh majikannya. Mereka dikurniakan dua orang anak lelaki. Pada peringkat awal penyebaran Islam di Mekah, Sumayyah dan Suaminya Yasir sudah tua. Kedua-dua anak teruna semakin dewasa. Anak lelaki sumayyah iaitu Ammar sedang meneliti aliran agama islam yang mulah tersebar di bandar mekah secara rahsia. Ammar mendapat tahu agama islam dibawa dan diseru orang seorang lelaki yang bernama muhammad bin Abdullah. Ammar menyiasat dan menjejaki pengikut-pengikut muhammad dengan berhati-hati, bimbang diketahui oleh orang-orang quraisy yang menjadi musuh utama muhammad. Akhirnya, ammar tiba di rumah yang menjadi tempat berkumpul muhammad dan orang-orang yang beriman.

Apabila tiba di kawasan rumah itu ammar terserempak dengan orang yang asing di mekah. Orang itu adalah suhaib yang baru tiba dari negeri rom. Mereka berdua terus berjumpa dengan nabi muhammad dan mendengar dengan lebih dekat ajaran islam daripadanya. Kedua-dua pemuda itu beriman dengan nabi muhammad dan menjadi orang islam.




Tanpa berlengah lagi, ammar terus kembali kerumahnya. Sebaik sahaja tiba di rumahnya, dia pun menceritakan pengalaman barunya kepada kedua ibu bapanya dan menerangkan maksud islam. Ammar menyampaikan seruan yang di bawa oleh nabi muhammad bin Abdullah kepada orang-orang di mekah. Seterusnya, ammar mengajak kedua ibu bapanya memeluk islam. Sumayyah dan suaminya, yasir bersetuju memeluk islam.

Sumayyah adalah orang ke-7 beriman dengan nabi muhammad dan memeluk agama islam pada usia yang tua. Apabila majikan dan kaum makhzum mengetahui sumayyah dan ahli keluarganya mengikut agama islam yang di seru nabi muhammad, mereka marah dan menganggap seluruh keluarga sumayyah sebagai orang gila. Apatah lagi sumayyah dan ahli keluarganya berani menonjolkan diri sebagai orang islam. Mereka tidak merahsiakan keimanan kepada seruan yang di bawa oleh nabi muhammad. Majikannya dan kaum makhzum menganggap ahli keluarga sumayyah sebagai berani menunjukkan tentangan dan cabaran kepada mereka. Selama ini, mereka melarang dan memberi peringatan bahawa sesiapa sahaja yang menerima ajaran nabi muhammad akan menerima balasan.

Keluarga sumayyah menerima siksaan yang berat. Mereka sekeluarga di bawa dan diheret keluar dari bandar mekah. Selepas diheret di tengah gurun yang panas, mereka di ikat pada batu ataupun kayu. Mereka di tinggalkan di bawah panas matahari dengan harapan mereka dan pedih dengan seksaan di lakukan keatas mereka.

Sumayyah, wanita yang sudah tua juga menerima seksaan seperti orang lelaki. Bagi wanita tua, sudah tentu tubuhnya tidak kuat untuk menerima seksaan yang berat. Namun, iman sumayyah tetap utuh. Dia bersabar atas segala ujian yang diterima. Dia memperhtahankan imannya walaupun diseksa dengan teruk sekali. Sumayyah yang sabar dan teguh iman menyebabkan orang-orang quraisy rasa tercabar dan malu kerana menyiksa wanita itu. Sumayyah di anggap pejuang wanita Islam yang beriman dan ini menambahkan kemarahan orang-orang quraisy di mekah.

Pada suatu hari, abu jahal datang berjumpa sumayyah dengan tujuan memujuk meninggal kan agama yang dicintainya. Tetapi sumayyah tidak mudah di pujuk dan jawapan yang diberikan kepada abu Jahal membuatkan abu jahal malu dan merasa egonya dicabar. Abu jahal hilang pertimbangan, lalu mencabut pedangnya dan menikam sumayyah. Tikaman itu menyebabkan Sumayyah mati dalam keadaan beriman kepada Allah dan Nabi Muhammad. Sumayyah adalah antara orang pertama yang mati syahid bagi menegakkan agama islam.

Nabi muhammad yang mendengar kematian sumayyah berkata kepada yasir, “bersabarlah, wahai keluarga yasir! Sesunguhnya kamu akan di masukkan kedalam syurga!”

SYAIR CINTA


Secebis syair ingin ku kongsi bersama kepada pengunjung blog sekalian… syair ini kutemui hasil dari pembacaan ku yang bertajuk seperti di atas “Titian Nabi” yang di karang oleh bestseller Mukjizat cinta iaitu Muhammad masykur A.R Said. Novel ini mengisahkan tentang dakwah yang dipadu dengan cerita cinta Islamik dan penuh dengan hikmah. Menarik pada kisah dalam novel ini, iaitu berlatarkan kepada tiga buah Negara, Indonesia, Mesir dan Tanah Suci. Aku tertarik dengan kisah ini kerana mengikut asal keturunan kusendiri yang berasal dari Sulawesi. Penulis banyak menerangkan tentang latar yang boleh menyebabkan pembaca turut berada di tempat tersebut. Begitu juga dengan gayabahasa yang digunakan, begitu aku terhujah, penulis menggunakan kombinasi tiga bahasa iaitu bahasa bugis, bahasa arab dan tentunya bahasa melayu.
Secara ringkas kisah tersebut mengangkat perjuangan hati dan cinta suci “Zahratul Jamilah” dan “Fauzan Attar”. Pelbagai cabaran dan dugaan yang harus ditempuh oleh kedua pasangan ini sebab itulah agaknya penulis menggunakan tajuk “titian nabi” bukan titian hati…. Antara dimuatkan dalam kisah ini juga kisah tentang sirah Rasulullah dan para sahabat, makna cinta suci, khusyuk dalam beribadah, kisah teladan dalam Al-quran dan As-sunnah.dan byak lg hikmah.. aku tidak dapat untuk mencoretkan untuk sahabat tapi aku sudi kok kiranya sahabat-sahabat ingin meminjam buku tersebut. Oleh itu hanya syair ini yang dapat ku kongsi, cubalah hayatinya…renung-renungkanlah….

Ada jiwa yang tidak kenal rasa cinta..

Dialah jiwa yang tidak tahu erti cinta..

Dengan cinta aku kenali jalan hidup ku..

Dengan cinta aku hampiri Allah yang ku rindu..

Andai hati berselimutkan iman,

Hidup beroleh kemuliaan..

Andai jiwa berserah diri,

Hidup kan terasa tenteram

Jika perilaku lurus, pintu kemudahan akan terbuka

Segala ada yg dibumi berasal daripada tanah

Andai antara diriku dan diri-Mu terjalin kasih

Tak akan diri ini jatuh dalam kehancuran..


Syair ini merangkumi keseluruhan kisah tersebut…..hanya cinta kepada Allah, kita akan menemui kebahagian….walau pun sukar untuk memilikinya tapi jika disulam taqwa dan iman semua akan menjadi mudah.. yang penting ‘DOA’..kerana doa itu senjata bg orang-orang Mukmin..

Sunday, January 3, 2010

KEPADA MU KU BERSERAH - YA ALLAH

Hanya padamu
Ku serahkan segalanya
Kau bertakhta di nurani
Anggun cinta mu abadi
Hanya padamu
Pertama dan yang terakhir
Pohon cinta ku merendang
Disirami kasih suci

Jiwa ku dipalu gemersik tak terkira
Hampir ku terlena dalam belaian mu
Cinta mu selembut sutera menjadi saksi kasih ku
Tiada dua hanyalah satu kau yang ku cintai

Sekelumit cinta sekurun kerinduan
Ku rempuhi ranjau duka
Membara sehangat api
Terhapus sepi di hati ku
Seulas bibir mu kelu tidak berkata
Namun ada sesuatu
Nurbisa dari mata mu
Terpancar cinta yang sejati

Awan yang berarak saujana membiru
Cerahlah wajah mu di rimba sendu ku
Menjadi hamparan cinta suci

Saturday, January 2, 2010

AKU CINTA ALLAH



andaikan...
diri ku bisa seperti yang lain

yang Kau sayang
yang Kau rindukan
yang Kau cintai

aku lemah
tanpa aku lelah
sungguh tak berdaya
tolong ku
tolong ku
ya Allah

setiap air mata ku mengalir
Allah aku lemah dan tak bererti
setiap derai tangis
membasahi
Allah jangan tinggal kan aku lagi

aku sayang Allah
Aku rindu Allah
aku Cinta Allah


-wali band_

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium