....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Tuesday, December 15, 2009

memori sebulan

setelah sebulan pulang ke rumah kini kembali ke medan menuntut ilmu. sepanjang cuti berlangsung terlalu lama rasanya diri ini tidak mengemaskini blog. hari ni permulaan coretan jari-jari yang tersusun, begitu indah ciptaan Allah..



bersyukur kehadirat Illahi, kerana masih memberikan nikmat iman dan Islam kepadaku yang tidak lepas dari membuat kesilapan. namun ku Tahu Ya Allah sesungguhnya Kau Maha Pengampun lagi Maha Pengasih.



bermula bulan lepas iaitu november, telah di takdirkan diriku berada dalam program yang bukan diriku menjadi perancang, tetapi telah di pertanggungjawabkan menjadi AJK (Bahagian dapur). biasalahkan persepsi setengah individu bahawa wanita akhirnya kedapur jua. biarlah apa orang nak kata, yg pasti ku tertarik dengan pandangan seorang sahabatku 'atlist' kedapur pun kita tetap ada PHD.

yalah menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap individu.. kata pujangga, "ilmu itu pelita hidup". tiada ilmu gelaplah hidup, banyak Ayat-ayat yang terdapat dalam kitab begitu mengambil berat soal menuntut ilmu. tapi menjadi masalah bila menuntut ilmu sekadar untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang, tetapi matlamat hidup sebagai umat Islam yang sentiasa melafazkan ikrar 5 waktu sehari semalam..."segala ibadah, hidup @ mati hanya untuk Allah SWT" hanya sekadar kata2, nauzubillah, astaghfirullah..



seorang pensyarah telah berkongsi tentang pengalaman beliau melihat dan mengkaji best student in IPTA dan institusi2 yang berjaya.. beliau mendapati orang yang berjaya adalah menyerahkan seluruh hidupnya kepada Pencipta (Allah SWT) iaitu dengan mengamalkan solat2 sunat seperti solat sunat malam (tahajud), dhuha, dalam rutin sehariannya kerana yakin dengan janji Allah "siapa yang melakukan solat sunat dhuha Allah akan permudahkan segala urusannya pada hari tersebut". dapat dibuktikan pada diri sendiri alhamdulillah semua adalah berkat izin dari Allah SWT semata-mata.


sampai sini dulu coretan dariku yang lemah, semoga kita bertemu kembali.. ingatlah "MATI ITU PASTI, tapi HIDUP INSYAALLAH".. semoga sahabat-sahabat terus istiqamah dalam medan perjuangan untuk menegakkan Islam kembali.


"Jadilah seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan. Dilempar buahnya dengan batu, tetapi tetap dibalas dengan buah."~Saidina Abu Bakar As-Siddiq~

No comments:

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium