....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Monday, December 21, 2009

kisah tiga orang sahabat

di sebuah kampung terdapat tiga orang sahabat hidup dalam keadaan yang miskin. seorang mengalami penyakit kulit yang digelar sebagai sopak. seorang lagi buta iaitu tiada deria penglihatan, dan seorang lagi botak. ketiga-tiga mereka tidak pernah mengeluh tentang nasib mereka, malah mereka saling bantu-membantu di antara satu sama lain.

pada suatu hari, mereka didatangi oleh malaikat yang menyerupai manusia. malaikat tersebut berjumpa dengan si sopak. malaikat pun bertanya kepada si sopak, "apa yang kamu paling idamkan dalam kehidupan kamu di dunia ini?" jawab si sopak pula "aku inginkan kulit yang cantik seperti orang lain". maka Allah memakbulkan permintaan si sopak. kini si sopak memiliki kulit yang cantik. malaikat itu bertanya lagi, "apa yang kau inginkan untuk kau meneruskan hidup?" lantas si sopak pun menjawab "aku ingin menternak unta", maka Allah pun memberi si sopak unta yang tengah sarat bunting.

malaikat tersebut pun meruskan perjalanannya, malaikat bertemu dengan si botak pula. malaikat bertanya kepada si botak dengan persoalan yang sama di ajukan kepada si sopak tadi. maka jawapan si botak, dia menginginkan rambut yang lebat dan rapi. maka Allah pun memakbulkan permintaannya. si botak juga memohon untuk menternak lembu.

manakala, si buta pula, memohon untuk diberi nikmat melihat, kini si buta sudah boleh merasai deria penglihatannya dengan baik, dan hanya memohon untuk menternak kambing.

setelah ke tiga-tiga sahabat tadi telah memiliki apa yang di inginkan, kehidupan mereka terus berubah iaitu, semakin meningkat dan bahagia.

5 tahun kemudian, malaikat ingin menguji ketiga-tiga sahabat tersebut. malaikat pun bertemu dengan si sopak. malaikat pun menyamar seperti keadaan si sopak yang dulu. malaikat ingin memohon sumbangan daripada si sopak tetapi si sopak telah berubah menjadi orang yang sombong dan kikir, si sopak tidak mahu memberi sedikit hartanya di atas jalan Allah SWT. maka malaikat pun mengembalikan si sopak kepada keadaan seperti mula-mula malaikat menemuinya.

begitu juga halnya kisah si botak, segala harta yang dimilikinya Allah telah ambil kembali. kerana memiliki sikap yang tamak akan harta yang difikirkan miliknya. berlainan kisahnya iaitu sahabat mereka yang buta, merasa ringan untuk menyumbangkan sepenuh hartanya kepada jalan ALLAH SWT. namun malaikat tersebut telah memberi keseluruhan harta itu untuk digunakan oleh si buta tadi, kerana sikap ikhlas yang dimiliki oleh si buta tadi. dan malaikat tersebut memberitahu si buta bahawa kedua orang sahabatnya telah jatuh miskin kembali....

-kisah ini sebenarnya kupasan daripada hadith Riwayat Muslim-

nota- jadilah hamba yang bersyukur, ingatlah didunia ini tidak ada kita punya, kita hanya mengusahakan sahaja...kerana semuanya adalah milik Allah SWT, Dia lah yang MAha KEKAL.."subahanaullah" segala puji-pujian hanya milik Allah SWT..

No comments:

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium