....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

Tuesday, December 29, 2009

secebis ungkapan



em sedihnye rasa malam ni, apa yang nak di lakukan semua tidak menjadi... "apa harus ku buat ya?".. hati kecil ku berbicara, ya memang malam ni rasa agak tidak tenang semua di sebab kan oleh masalah 'notebook' yang tidak di update lagi. "em tak dah laptop susah, ada laptop pun susah"..sekali lagi hati ku merungut. "astaghfirullah" em mengucap-mengucap, "Allah tidak suka orang yang suka merungut" tiba-tiba teringat kata kakak naqibah ku ketika aku masih menuntut diploma dahulu.

sesungguhnya setiap apa yang berlaku sudah tercatat. terimalah ini semua adalah ujian dari Allah. selama ini kita tidak sedar akan nikmat sewaktu senang, kini bila dapat ujian sedikit sudah berasa kecewa.. bagaimana kita dak mendidik hati supaya tabah dengan setiap apa ynag berlaku. em.... tentunya nak mengatasi adalah dengan memohon pertolongan dengan Allah.

sebenarnya laptop ku di serang oleh virus yang sememangnya suka merosakkan item-item dalam komputer mahupun notebook. apakan daya orang yang membuat komputer pasti akan membuat satu virus, semata-mata untuk mengaut keuntungan tanpa berfikir secara rasional terlebih dahulu. ish geram...


semua telah di 'hidden', tu yang membuatkan diriku tidak puas hati.. "em salah diriku juga tidak menjaganya dengan baik". begitulah dialog dalam hati ku yang sering saja bertelaga. apa pun semoga setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.. ni baru digunakan untuk belajar, belum lagi dalam bidang career yang aku akan ceburi suatu hari nanti..lagi banyak maklumat yang perlu di jaga serapi yang mungkin..

apa pun nasihat untuk semua sahabat2 ku yang mempunyai laptop or PC jagalah elok-elok, jangan jadi seperti saya.. "sudah terhantuk, baru terngadah"... "sesal dahulu pendapatan, sesal kem,udian tiada gunanya"..

p/s: siapa yang pakar dalam bidang komputer ni harap sangat-sangat dapat kongsi ilmu dengan saya..

Thursday, December 24, 2009

LUAHAN HATI

lebih kurang pukul 10 malam pada 23 disember 2009, hatiku sedikit diketuk oleh kata-kata dari ustazah yang telah memiliki 2 phd.. yakin sekali diriku bahawa aku pernah bertemu dengannya.. tak silat dekat Masjid KLCC.

hatiku di ketuk, rasa terlalu lemah dan sedar akan kesilapan selama ini.. antara perkataan yang tidak dapat ku lupakan adalah "fanakkan Makhluk".. tahukah sahat2 apa itu fanakkan makhluk??? aku pun sebenarnya baru mendengar perkataan tersebut, maknanya rupanya sangat mendalam.. antara yang ku fahami adalah kita sebagai hamba perlu melenyapkan manusia dalam hati, tidak salahkan orang lain, apa yang berlaku semua atas kehendak Allah dan yang paling penting adalah perasaan ihsan itu sendiri "yakinlah setiap apa yang kita lakukan adalah kehendak dari Allah dan Dia lah yang maha melihat..

kadang-kadang ku rasa lemah, tak yakin, sentiasa menyalahkan diri dan orang lain.. tapi kenapa semua perasaan ini timbul??? ku tersedar rupa-rupanya selama ini ku hanya berdusta dalam berdoa..beribadah... ampunkanlah diri ku ini Ya Allah....ya Allah.. YA.. ALLAH.. ku sering lalai, hati ku memiliki titik-titik hitam.. astaghfirullah al-azim...,

dengarkanlah suara hati ku ini....

YA ALLAH...YA RAHMAN.. YA RAHIM..
KU MENGHARAPKAN RASA KASIH DARI MU YA RAHMAN
AKAN KU BUANG SEGALANYA YANG MENETAP DIHATIKU
HADIRKANLAH RASA CINTAKU HANYA KEPADA MU
HADIRKANLAH YA ALLAH..

CINTAMU TERLALU AGUNG
PELBAGAI CABARAN DAN UJIAN PERLU KU LALUI
KAU KUATKAN LAH DIRI KU YA ALLAH YANG MAHA MENGUATKAN..

KU TAHU CINTAMU TIDAK BOLEH DIDUAKAN
KAU BIMBIMLAH AKU UNTUK MENGAPAI CINTAMU..
KU TAK LAYAK DIKASIHI..
SELAGI DIRIKU TIDAK MENGGAPAI CINTA MU YA RAHMAN..
BIMBINGLAH AKU YA ALLAH..
HANYA KEPADA MU KU BERHARAP..

YA ALLAH
KU AKUI SELAMA INI KU BANYAK MELAKUKAN KESILAPAN
SAMA ADA SECARA SEDAR DAN TIDAK SEDAR..
KERANA KU TEWAS DENGAN BISIKAN NAFSU DAN SYAITAN
YANG TIDAK LEKANG DARI TUGAS UNTUK MENYESATKAN MANUSIA..
AMPUNKAN LAH DAKU YA GHAFUR...

YA HADI..YA NUR...
KAU LAH YANG MEMBERI HIDAYAH DAN CAHAYA
KU MOHON AGAR KAU TUNJUKKAN JALAN YANG KAU REDHAI
KAU TERANGI LAH HATI KU YANG PENUH NODA TITIK HITAM INI..
KAU MEMILIKI RAHMAT YANG AGUNG..
KURNIAKANLAH KU PETUNJUK MU YA ALLAH..
JANGAN KAU BIARKAN DIRI KU YANG MENENTUKAN WAULAU DALAM SEKELIP MATA
KAU ATURLAH HIDUPKU INI YA ALLAH
AGAR TERUS BERADA DI JALAN MAGHRIFATULLAH..

YA ALIM..YA RASYID..YA HAKIM
ENGKAU MEMILIKI NAMA-NAMA YANG AGUNG,
KAU MEMILIKI ILMU, KEBIJAKSANAAN, DAN KAULAH YANG MAHA MENGETAHUI
JAHUKANLAH AKU DARI MENJADI HAMBA KEPADA KEPUTUSAN KU
TAPI KU PUHON KEPADA MU YA ALLAH KAU ALIRKANLAH
KEBIJAKSAAN MU DALAM DIRIKU INI
KAU KURNIAKANLAH KU ILMU YANG BERGUNA..
BIARLAH AKAL FIKIRAN KU RASA TAK BERGUNA
TAPI BUKAN PADA AKHLAK DAN SPIRITUAL,
KERANA KU TAHU AKAL ITU SERING MEMBUAT KESILAPAN
MERASA DIRI SENTIASA BENAR
MERASA DIRI PALING HEBAT
MERASA DIRI PERLU DIPUJI
LALAI DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN
MAAFKAN LAH DIRI INI YA ALLAH.,
MAAFKANLAH..MAAFKANLAH...MAAFKANLAH

YA WAHAB..
KAU LAH YANG MAHA MEMBERI PERTOLONGAN
BANTULAH AKU YA ALLAH..
UNTUK MENERUSKAN PERJUANGN KEKASIHMU, RASULULLAH S.A.W
KAU HADIRKANLAH "AL-KUAH & AMANAH"
DALAM DIRIKU YANG LEMAH INI..
AGAR MENJADI HAMBA DAN KHALIFAH YANG KAU REDHAI
HANYA KEPADAMU KU MOHON PERTOLONGAN..
HANYA KEPADAMU KU MOHON BIMBINGAN
HANYA KEPADAMU KU MOHON KEKUATAN
HANYA KEPADAMU KU MOHON KEREDHAN..
KERANA MATI ITU PASTI..
MOGA KU MENJADI AHLI SYURGA FIRDAUSI....... AMIN..SEMOGA KAU PERKENANKAN YA ALLAH

Monday, December 21, 2009

kisah tiga orang sahabat

di sebuah kampung terdapat tiga orang sahabat hidup dalam keadaan yang miskin. seorang mengalami penyakit kulit yang digelar sebagai sopak. seorang lagi buta iaitu tiada deria penglihatan, dan seorang lagi botak. ketiga-tiga mereka tidak pernah mengeluh tentang nasib mereka, malah mereka saling bantu-membantu di antara satu sama lain.

pada suatu hari, mereka didatangi oleh malaikat yang menyerupai manusia. malaikat tersebut berjumpa dengan si sopak. malaikat pun bertanya kepada si sopak, "apa yang kamu paling idamkan dalam kehidupan kamu di dunia ini?" jawab si sopak pula "aku inginkan kulit yang cantik seperti orang lain". maka Allah memakbulkan permintaan si sopak. kini si sopak memiliki kulit yang cantik. malaikat itu bertanya lagi, "apa yang kau inginkan untuk kau meneruskan hidup?" lantas si sopak pun menjawab "aku ingin menternak unta", maka Allah pun memberi si sopak unta yang tengah sarat bunting.

malaikat tersebut pun meruskan perjalanannya, malaikat bertemu dengan si botak pula. malaikat bertanya kepada si botak dengan persoalan yang sama di ajukan kepada si sopak tadi. maka jawapan si botak, dia menginginkan rambut yang lebat dan rapi. maka Allah pun memakbulkan permintaannya. si botak juga memohon untuk menternak lembu.

manakala, si buta pula, memohon untuk diberi nikmat melihat, kini si buta sudah boleh merasai deria penglihatannya dengan baik, dan hanya memohon untuk menternak kambing.

setelah ke tiga-tiga sahabat tadi telah memiliki apa yang di inginkan, kehidupan mereka terus berubah iaitu, semakin meningkat dan bahagia.

5 tahun kemudian, malaikat ingin menguji ketiga-tiga sahabat tersebut. malaikat pun bertemu dengan si sopak. malaikat pun menyamar seperti keadaan si sopak yang dulu. malaikat ingin memohon sumbangan daripada si sopak tetapi si sopak telah berubah menjadi orang yang sombong dan kikir, si sopak tidak mahu memberi sedikit hartanya di atas jalan Allah SWT. maka malaikat pun mengembalikan si sopak kepada keadaan seperti mula-mula malaikat menemuinya.

begitu juga halnya kisah si botak, segala harta yang dimilikinya Allah telah ambil kembali. kerana memiliki sikap yang tamak akan harta yang difikirkan miliknya. berlainan kisahnya iaitu sahabat mereka yang buta, merasa ringan untuk menyumbangkan sepenuh hartanya kepada jalan ALLAH SWT. namun malaikat tersebut telah memberi keseluruhan harta itu untuk digunakan oleh si buta tadi, kerana sikap ikhlas yang dimiliki oleh si buta tadi. dan malaikat tersebut memberitahu si buta bahawa kedua orang sahabatnya telah jatuh miskin kembali....

-kisah ini sebenarnya kupasan daripada hadith Riwayat Muslim-

nota- jadilah hamba yang bersyukur, ingatlah didunia ini tidak ada kita punya, kita hanya mengusahakan sahaja...kerana semuanya adalah milik Allah SWT, Dia lah yang MAha KEKAL.."subahanaullah" segala puji-pujian hanya milik Allah SWT..

Tuesday, December 15, 2009

memori sebulan

setelah sebulan pulang ke rumah kini kembali ke medan menuntut ilmu. sepanjang cuti berlangsung terlalu lama rasanya diri ini tidak mengemaskini blog. hari ni permulaan coretan jari-jari yang tersusun, begitu indah ciptaan Allah..



bersyukur kehadirat Illahi, kerana masih memberikan nikmat iman dan Islam kepadaku yang tidak lepas dari membuat kesilapan. namun ku Tahu Ya Allah sesungguhnya Kau Maha Pengampun lagi Maha Pengasih.



bermula bulan lepas iaitu november, telah di takdirkan diriku berada dalam program yang bukan diriku menjadi perancang, tetapi telah di pertanggungjawabkan menjadi AJK (Bahagian dapur). biasalahkan persepsi setengah individu bahawa wanita akhirnya kedapur jua. biarlah apa orang nak kata, yg pasti ku tertarik dengan pandangan seorang sahabatku 'atlist' kedapur pun kita tetap ada PHD.

yalah menuntut ilmu itu wajib ke atas setiap individu.. kata pujangga, "ilmu itu pelita hidup". tiada ilmu gelaplah hidup, banyak Ayat-ayat yang terdapat dalam kitab begitu mengambil berat soal menuntut ilmu. tapi menjadi masalah bila menuntut ilmu sekadar untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang, tetapi matlamat hidup sebagai umat Islam yang sentiasa melafazkan ikrar 5 waktu sehari semalam..."segala ibadah, hidup @ mati hanya untuk Allah SWT" hanya sekadar kata2, nauzubillah, astaghfirullah..



seorang pensyarah telah berkongsi tentang pengalaman beliau melihat dan mengkaji best student in IPTA dan institusi2 yang berjaya.. beliau mendapati orang yang berjaya adalah menyerahkan seluruh hidupnya kepada Pencipta (Allah SWT) iaitu dengan mengamalkan solat2 sunat seperti solat sunat malam (tahajud), dhuha, dalam rutin sehariannya kerana yakin dengan janji Allah "siapa yang melakukan solat sunat dhuha Allah akan permudahkan segala urusannya pada hari tersebut". dapat dibuktikan pada diri sendiri alhamdulillah semua adalah berkat izin dari Allah SWT semata-mata.


sampai sini dulu coretan dariku yang lemah, semoga kita bertemu kembali.. ingatlah "MATI ITU PASTI, tapi HIDUP INSYAALLAH".. semoga sahabat-sahabat terus istiqamah dalam medan perjuangan untuk menegakkan Islam kembali.


"Jadilah seperti pohon kayu yang lebat buahnya, tumbuh di tepi jalan. Dilempar buahnya dengan batu, tetapi tetap dibalas dengan buah."~Saidina Abu Bakar As-Siddiq~
“Ini adalah kehormatan (bagi mereka). Dan sesungguhnya, bagi orang-orang yang bertakwa (disediakan) tempat kembali yang terbaik, (iaitu) syurga ‘Adn yang pintu-pintunya terbuka bagi mereka, di dalamnya mereka bersandar (di atas dipan-dipan) sambil meminta buah-buahan yang banyak dan minuman di syurga itu.” (Shaad : 49-51)





“Malam Pertama di Syurga” karangan Adil Akhyar merupakan gambaran kehidupan insan-insan yang berjaya di sisi Allah sehingga mereka layak bergelar ahli jannah. ‘Malam pertama’ di syurga hanyalah sebuah perumpamaan betapa indahnya syurga, sehingga lebih indah daripada malam-malam pertama pengantin baru.

Di bahagian awal buku ini, pembaca dihidangkan dengan segala kenikmatan syurga yang digambarkan berdasarkan Al-Quran dan hadis Rasulullah S.A.W. Penulis berhasil menguatkan lagi angan-angan dan azam pembaca untuk meraih jannah yang menjadi impian setiap manusia dan merupakan tempat pengakhiran yang terbaik.

“Mereka berehat di dalam syurga dengan bertelekan di atas pelamin-pelamin (yang berhias), mereka tidak nampak di situ adanya matahari (usahkan hawa panasnya), dan tidak juga merasai suasana yang bersangatan sejuknya.” (Al-Insan: 13)

Dalam memastikan ‘hari pertama’ kita di akhirat nanti adalah yang terbaik, maka pastinya memerlukan persiapan untuk menuju ke arah itu. Dunia merupakan ladang akhirat. Apa yang ditanam, itulah nanti yang dipetik. Jika ingin menuai hasil yang baik di akhirat nanti, maka, tanamlah benih yang baik di dunia ini, yakni kerjakan perintah Allah, jauhi larangan-Nya dan lakukanlah amal soleh. Jika ingkar, maka buruklah pengakhirannya, iaitu neraka. Orang-orang yang beruntung adalah orang-orang yang meletakkan dunia pada tangannya, bukan pada hatinya serta yang sentiasa mengingati mati, pemutus segala kelazatan dunia. Mereka rindu untuk bertemu Tuhannya, tidak sabar-sabar menanti saat bersemuka dengan Penciptanya.

Tidak kira lelaki mahupun wanita, anda layak mengecap indahnya nikmat syurga seandainya telah memenuhi kriteria-kriteria ahli jannah yang turut dimuatkan di dalam buku ini. Kita selalu mendengar tentang bidadari-bidadari yang cantik rupawan, bermata jeli, bersuara merdu yang disediakan buat lelaki-lelaki ahli syurga. Buat wanita-wanita ahli syurga, mereka memiliki ganjaran tersendiri yang telah Allah tetapkan buat mereka. Namun, tiada yang dapat menyangkal bahawa ganjaran terhebat yang diberikan kepada ahli jannah adalah dapat melihat Zat Allah yang Maha Esa.

Penulis buku ini bukan sekadar memberi gambaran indahnya syurga semata-mata, tetapi turut memberi tips serta panduan untuk menuju ke sana. Di samping itu, pembaca akan terkesan dengan peringatan-peringat an yang ditegaskan di dalam buku ini, baik berbentuk ancaman mahupun janji-janji manis. Apa yang boleh saya katakan, buku ini sebenarnya menyegarkan semula ingatan tentang hakikat syurga dan neraka kerana apa yang diperkatakan adalah daripada apa yang telah terkandung dalam Al-Quran dan hadis dengan sedikit kupasan yang dikaitkan dengan realiti hari ini.

Anas r.a. pernah berkata, “Mahukah kalian aku beritahu tentang dua hari dan dua malam yang belum penah diketahui dan didengar oleh manusia (yang masih hidup)? Hari yang pertama adalah hari di mana datang kepadamu pembawa berita dari Allah, baik dengan membawa keredhaan-Nya ataupun murka-Nya (hari kewafatan), dan kedua iaitu hari di mana kalian dihadapkan kepada Allah untuk mengambil buku catatan amal, dengan tangan kiri atau dengan tangan kanan. Sedangkan dua malam, adalah malam pertama kali di dalam kubur dan malam di mana pagi harinya dilenyapkan tatkala terjadinya Hari Kiamat.”

“Malam Pertama di Syurga” menjadi motivasi buat insan-insan yang mencari kebahagiaan hakiki.

nama ku

NORSUTRIANA
NNaif
OOportunis
RRamah
SSuci
UUntung
TTulus
RRealistik
IIkhlas
AAmanah
NNaif
AAlim
Apa ada pada nama?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

pengunjung yang baik

kalimah mulia

kalimah mulia

aquarium