muhasabah

"dan apa sahaja nikmat yang ada pada diri mu dari Allah SWT lah datangnya, dan bila kamu ditimpa kemudaratan maka hanya padaNyalah kamu meminta pertolongan". (An-Nahl:53)

....doa istikharah.....

"Ya Allah, aku memohon petunjuk kebaikan kepada-Mu dengan ilmu-Mu. Aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu. Ya Allah, seandainya Engkau tahu bahwa masalah ini baik untukku dalam agamaku, kehidupanku dan jalan hidupku, jadikanlah untukku dan mudahkanlah bagi dan berkahilah aku di dalam masalah ini. Namun jika Engkau tahu bahwa masalah ini buruk untukku, agamakku dan jalan hidupku, jauhkan aku darinya dan jauhkan masalah itu dari ku. Tetapkanlah bagiku kebaikan dimana pun kebaikan itu berada dan ridhailah aku dengan kebaikan itu."

My Tokoh

Image Hosted by bkrm.blogspot.com

Tuesday, September 1, 2009

puisi ramadhan

Assalamulaikum saya ucapkan,
selamat sejahtera handai dan rakan,
sebuah syair saya sajikan...
bersama-sama kita menungkan...

kita bersyair di bulan ramadhan,
dimana bulan al-quran diturunkan,
perang badar kubra mendapat kemenangan,
di pilih ibadah tadarus al-quran...

di malam lebih baik 1000 bulan,
doa makbul bulan keampunan,
bulan penuh keberakatan,
rezeki dan pahala dinaungi ramadhan...

niatkan puasa sebulan ramadhan,
bertadarus bersama bukan sendirian,
amalkan qiyamulail dipertengah bulan,
solat jemaah eratkan perpaduan...

makanan pedas tidak digalakan,
elakkan juga berbelanja berlebihan,
baiki hubungan sesama jiran,
perbanyakkan sedekah penuh keimanan...

berazam beramal kuatkan kesabaran,
dipertiga malam bacalah yassin,
surah al ikhlas, alzalazah, kursi dan al qafirun,
penuh khusuk jangan di lupakan....

tahajjud, taubat, tasbih dan al quran,
hajat, istikharah, dilupakan jangan
baca al quran 17 ramadhan
di situ bermulanya nuzul al quran....

ya ilahi tuhan ku ya rahman,
teguhkan agama ku di dalam iman,
semoga berkahnya di bulan ramadhan,
membuka hati kami penuh kesedaran...

tamatlah sudah syair ramadhan,
untuk renungan sedara islam sekelian,
semoga iktibar petunjuk kita perolehkan,
islam sejetera zaman-berzaman....

akhir sekali ingatlah teman,
hidup di dunia tiada berkekalan
salah dan silap mohon di maafkan,
walaikumusalam saya ucapkan....

hasil nurkilan dari al_ikhwan

No comments:

aquarium